Loison

Juvigny-sur-Loison

Het dorp

Een dorp van 270 inwoners, met een beeldbepalende oude Benedictijnen abdij (nonnen), die nu in gebruik is door de Perce-Neige (Sneeuwklokje) een gezinsvervangend tehuis voor geestelijk gehandicapten.
Huizen in de typische stijl van de Lorraine (Lotharingen) staan naast de bijgebouwen van de abdij. De molen, Rue du Moulin, het ziekenhuis, Ruelle d'Hôpital, het grote huis van de provoosten op de hoek van de Rue Grande en de Rue des Vinges waar je ook het huis van de kapelaans kan bewonderen. Priesters van de abdijen en tegenstelling tot de priesters van de parochie voor de parochieleden. Het nonnenklooster gaf ook de oude naam aan het dorp Juvigny-les-Dames.

De kerk

Scholastica (ca. 480 - 547) is geboren in Nursia, het huidige Norcia in Italië. Ze was een zuster van de heilige Benedictus van Nursia. Ze zag Benedictus altijd een keer in het jaar. Volgens de legende zoals verteld door Gregorius de Grote in diens Dialogen vroeg Scholastica haar broer bij hun laatste ontmoeting, in een woning halverwege hun beider kloosters, om wat langer te blijven daar zij het met hem over de hemelse vreugden wilde hebben. Toen Benedictus weigerde, barstte Scholastica uit in gebeden en tranen die een dusdanig hevig onweer veroorzaakten dat haar broer gedwongen was de hele nacht te blijven. Drie dagen later overleed zij. Scholastica wordt in de kunst afgebeeld in de kleding van een benedictines. Op haar schouder of boven haar hoofd zit of vliegt een duif. Dat is omdat Benedictus bij haar dood haar ziel zag wegvliegen in de vorm van een duif. Zij wordt stervende afgebeeld en wordt door een of meer engelen ondersteund. Haar andere attributen zijn: een boek, een lelie en een of meer palmen. Ze werd als beschermheilige aangeroepen tegen onweer en hevige regen. (bron Wikipedia)

De abdij

De abdij werd in de 9e eeuw gesticht door Richilde, de vrouw van Karel de Kale.
De heilige Scholastica werd de beschermheilige en de relikwieën werden in Juvigny ondergebracht.
Alom is dan ook de heilige zichtbaar in het dorp. De keuze van Richilde voor een benedictijnen klooster is waarschijnlijk ingegeven door het leven van de beschermheilige. (zie hiernaast)

Vanaf 1124 tot 1792 floreerde de abdij.
Tweeëndertig abdissen volgden elkaar op aan het hoofd van dit klooster.
Na de verkoop raakte het gebouw in onbruik. De graaf van Vassinhac-Imécourt, eigenaar van de prachtige Château de Louppy-sur-Loison (op 3 km) en neef van de laatste abdis van Juvigny, herstelde een gedeelte van ruïnes en stichtte een religieuze internaat voor jongens. Onder leiding van de katholieke broeders kreeg de school een bepaalde bekendheid met aan het einde van de 19e eeuw 223 inwonende jongens.
Het gebouw is nu in gebruik door de stichting Perce Neige. Bij de kerk is nog een indrukwekkend stuk muur te zien van de oorspronkelijke muren rond de abdij.

L'ancienne maison de santé de l'abbesse

Het voormalige ziekenhuis van de abdis dat dateert uit 1624 is nog steeds zichtbaar in de Rue de l'hôpital. Hier werden de armen uit de regio verzorgd. Bestemd voor de behandeling van de armen in de regio, en wat afgelegen van het hoofdgebouw, verbonden door een tuin.

L'eglise Saint-Denis

De kerk van Saint-Denis gebouwd in 1774, geclassificeerd als historisch monument, heeft een verhoogde toren met een dak naar Engels stelsel. De abdis van Juvigny eiste dat de toren niet hoger werd dan de klokkentoren van de kerk van de abdij. Vandaar zijn gedrongen verschijning!
Nadat de kloosterlingen het klooster hadden verlaten schonk de laatste abdis de relikwieën van St. Scholastica aan de parochiekerk, waar ze nog steeds worden vereerd tijdens een jaarlijkse bedevaart.

Maison de Chapelain (Maison Jumelée)

Aan de rue des Vignes 1 en 3 ligt het huis van de aalmoezeniers. Huis gebouwd in 1631 door de abdis Gabrielle Livron Scholastique-Bourbonne was bestemd voor de aalmoezeniers van de abdij.

Moulin à farine, Moulin Dessart

In de rue du Moulin vinden we de oude watermolen met silo bestemd voor het malen van graan. Prachtig gelegen aan de Loison. De silo is van 1891 maar het hoofdgebouw is zeker ouder.

Ferme de Hugne

Niet ver van het dorp (tussen Louppy en Juvigny) ligt de boerderij Hugne, gebouwd in 1568. Een kenmerkend versterkt gebouw zoals toenmalig op het platteland werd gebouwd. De poort ligt in een toren met 3 sleuven voor het mechanisme van de ophaalbrug. Deze herenboerderij werd in 1665 gekocht door de abdis van Juvigny. De slotgracht is nog deels in takt maar moeilijk te zien vanaf de weg.

Lavoirs

Drie lavoirs, allen uit het begin van de 19e eeuw
  1. Rue Basse, de kleine wasplaats met het zinken dak
  2. Rue dessous l'eau, ook wel route de Stenay, bij de afslag naar de rue du moulin.
  3. Lavoir de Pissemal, C.R. du moulin, vermoedelijk bij de watermolen. (niet gevonden)

Restaurant de la Croix d'Or

Een typisch Frans restaurant, alleen open tussen de middag, met een eenvoudige plattelands keuken, maar een ervaring die je niet mag missen.

Wandelingen en fietstochten

Wandeling over de oude spoorlijn van
Juvigny-sur-Loison naar Louppy-sur-Loison
Omschrijving van de wandeling

4.2 km, een klein uur.
Volg de Rue Grande en ga over de brug richting Marville over de D142. Na 650 meter buig rechts af over het onverharde pad. U loopt nu over het traject van de oude spoorlijn. Een mooie wandeling, want het pad loopt langs de Loison. Het pad komt uit in Louppy-sur-Loison bij de oude wasplaats. Op de kruising links af en weer links richting de chapelle de la Madeleine. Links het bushokje met het kapeletje dat naar de Chapelle gaat en de route vervolgt recht door. De Corbeillière. De weg gaat over in een onverharde weg en komt weer uit op de D142. Links af naar Juvigny.

Fietstocht Jametz - Montmédy - Marville

Zie de omschrijving bij Jametz

Wandeling naar de St. Hubertus bron
(fontaine St.Hubert, ook fontaine Bibou genoemd).
Omschrijving van de route

Duur twee uur, exclusief het verpozen bij de bron(nen).
Enige avontuurlijke inslag, bv voor het nemen van prikkeldraadhekken, is een voordeel.
De route begint in Juvigny. Waar de D142 richting Marville de stad verlaat, bevindt zich een brug. Net vóór de brug, aan de dorpszijde is een parkeermogelijkheid.

Loop de brug over. Na 150 m. linksaf een onverharde weg in slaan, die naar een huisje met een golfplaten puntdak lijkt te leiden. De weg gaat links langs het huisje en begint nogal steil te klimmen. Negeer een afbuigend pad naar links. Negeer daarna een pad naar rechts. Aan het einde van het bos aangekomen, leidt een zijpad naar rechts langs de bosrand. Neem dit pad.
Het stijgen wordt minder en rechts is er een mooi uitzicht op de heuvels richting Dun sur Meuse. Het pad gaat opnieuw het bos in en stijgt geleidelijk steeds minder, gedurende ongeveer een kilometer. Van tijd tot tijd verschijnen er haaks op het pad paden voor de bosbouw. Deze negeren.
Na een kilometer is er een duidelijke kruising. Rechtdoor. De weg neigt iets naar links. Aan de rechterkant verschijnen soms Jacobsschelpen op de bomen. (een teken van de officiële route)
Na 200 meter begint de weg steeds steiler te dalen, om na 400 meter een dieptepunt te bereiken. Aan de linkerhand ligt nu de Hubertusbron. Aan een boom hangt een klein beeldje van de heilige.

Eventueel kan een pad naar links gevolgd worden waar zich meerdere bronnen bevinden.
Vanuit de oorspronkelijke aankomstrichting naar rechts afslaand, dus met de rug naar de bron en de Jacobsschelp aan de boom, leidt een aanvankelijk wat vaag, breed graspad.
Langzaam stijgend, wordt het gaandeweg een duidelijk breed pad. Na 300 meter rechtsaf een brede onverharde bosweg op.Na 200 meter rechtsaf een kaarsrechte brede weg op, duidelijk bedoeld voor de ontginning van het bos. Na 600 meter begint deze weg steeds meer te dalen om uiteindelijk bij een kruising uit te komen. Hier staat het Maison forestière de l'Embuscade
Houd het huis aan de rechterhand en ga een rood-aarde weg op, langs een rood/witte slagboom.
Aan de rechterzijde bevindt zich een arboretum (!) met keurige naambordjes.
De weg daalt geleidelijk over een ruime kilometer. Negeer alle zijwegen. De wegen op de kaart bestaan hier in werkelijkheid vaak niet meer. De weg eindigt in een keerlus (voor de bosbouwtransporten).
Een breed graspad daalt verder rechtuit naar de bosrand. Helaas bevindt zich hier een prikkeldraadhek, dat genomen moet worden. (Onderdoor).Daarna meteen links de bosrand en het hek blijven volgen. Na een kleine uitstulping van het bos gepasseerd te zijn, volgt er helaas weer een prikkeldraadhek. Op dezelfde wijze nemen. (Op de kaart loopt hier een pad, dus het hek is illegaal; niet de wandelaar). Nu blijkt er steeds duidelijker een pad tussen het bos links en de akker rechts te lopen dat na 100 meter haaks naar rechts afbuigt en comfortabel tussen de akkers begint af te dalen. Mooie uitzichten richting Jametz en verder. Naar rechts buigend komt Juvigny weer in zicht.
Bij de T-kruising rechts en naar het beginpunt bij de brug lopen.
(Met dank aan B.N en J.H. te DH)
Download hier de wandeling in pdf Wandeling van Juvigny-sur-Loison naar de sint Hubertusbron en terug.